تنقلات سالم برای دوران مدرسه

اگر کودک مدرسه‌ای دارید بهتر است به دنبال تنقلات مفید برای آن‌ها باشید تا علاوه بر افزایش تمرکز آن‌ها در زمان مطالعه به سالم خوری هم عادت کنند.
تنقلات سالم برای دوران مدرسه شامل مواد مغذی از جمله فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم می‌باشد.

همانطور که می‌دانید چیپس و پفک و سایر غذاهای فرآوری شده از نظر ارزش تغذیه‌ای مناسب نیستند و می‌توانند باعث کاهش تمرکز دانش آموزان باشند.
رژیم تغذیه‌ای سالم انرژی مغز برای انجام فعالیت را تامین می‌کند و باعث تقویت حافظه و افزایش بهره‌وری ذهنی و قدرت درک و یادگیری بهتر آن‌ها می‌شود. همچنین تغذیه سالم باعث جلوگیری از خستگی، افزایش رشد استخوان‌ها و سلامت عاطفی کودک می‌شود.
این تنقلات شامل آجیل و خشکبار، میوه و غیره می‌باشد که در ادامه به بررسی خواص بعضی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

میوه خشک

تنقلات سالم برای دوران مدرسه

اصول تغذیه سالم در مدرسه را جدی بگیرید تا شاهد افزایش بهره‌وری ذهنی فرزندان خود باشید، تنقلات سالم برای دوران مدرسه عبارتند از:

  1. بادام
  2. پسته
  3. خشکبار
  4. پره زردآلو
  5. انجیر خشک
  6. مویز
  7. انواع آلو
  8. شکلات تلخ

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. بادام

بادام یک میان وعده مفید و مغذی است که علاوه بر ایجاد حس سیری، برای سلامتی خواص زیادی دارد.
این آجیل را می‌توان به اشکال مختلف برای کودک تهیه کرد از جمله بادام شور، خام یا بو داده، همچنین از آن می‌توان کره بادام و شیر بادام درست کرد. بادام سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین E، فیبر، پروتئین، منیزیم و منگنز، مس، ویتامین B۲، فسفر، چربی غیراشباع و کربوهیدرات است.

این خواص باعث مستحکم شدن استخوان‌ها، افزایش ضریب هوشی، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی بدن، بهبود گوارش و هضم غذا، کنترل قند و فشار خون در کودک می‌شود.

2. پسته

یکی از تنقلات سالم برای دوران مدرسه پسته است، پسته نیز در کنار سایر آجیل‌ها دارای مواد سالم و مغذی می‌باشد و برای رشد و انرژِی کودکان بسیار مفید است. کودکان به دلیل طعم و مزه متفاوت آن علاقه بسیاری به این آجیل دارند.

پسته سرشار از ویتامین A و E، پروتئین، املاحی مانند سدیم، کلسیم، منگنز، مس و روی و آهن نیز می‌باشد.
همچنین جزء گروه‌های غذایی گوشت و حبوبات محسوب می‌شود.

پسته به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا کودکان به بیماری پیشگیری می‌کند.
بادام هندی، بادام زمینی و فندق و گردو نیز در کنار بادام و پسته از جمله آجیل‌های مغذی برای کودکان به حساب می‌آید و بهتر است در رژیم روزانه کودکان از این مغزی‌جات استفاده کنید.

تنقلات

3. خشکبار

میوه‌های خشک شده از جمله سیب، زردآلو، مویز، آناناس و … می‌توانند به عنوان میان وعده‌ای مناسب که منابع طبیعی شکر و قند هستند استفاده شوند. در هنگام مطالعه به دلیل کاهش قند خون فرد نیاز به خوراکی شیرین پیدا می‌کند و بهتر است به جای شکلات و آبنبات به سراغ این خوراکی‌های سالم بروید. از خشکبار فروشی‌ها یا بعضی از مراکز خرید ادویه می‌توانید انواع مختلف میوه خشک را تهیه کنید.

4. پره زردآلو

زردآلو خشک سرشار از ویتامین و مواد مغذی شامل فیبر، ویتامین C و A، آهن، پتاسیم و … می‌باشد که برای رشد کودک بسیار مناسب است.

برگه زردآلو میزان فیبر بالایی دارد بنابراین مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود.
این خشکبار به دلیل تامین انرژیِ بدن در زمان خستگی به فرد کمک می‌کند تا به کار خود ادامه دهد.
طعم آن شیرین و مطبوع است و در فصولی که دسترسی به تازه آن وجود ندارد جایگزین می‌شود.
با افزایش فعالیت کبد باعث دفع سریع‌تر مواد زائد و سم‌زدایی کبد می‌شود، بنابراین در درمان و پیشگیری بیماری‌های کبدی از جمله کبد چرب موثر می‌باشد.

5. انجیر خشک

انجیر میوه‌ای بهشتی و مقوی و شیرین است و خشک شده آن نیز خواص بسیار زیادی برای بدن دارد از جمله تقویت سیستم ایمنی کودکان به دلیل خاصیت ضد میکروبی آن، تقویت دستگاه گوارش به دلیل بهبود عملکرد روده و هضم غذا، افزایش سوخت و ساز بدن و تقویت استخوان‌ها.
انجیر خشک دارای مواد مغذی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آمینو اسید و مقادیر زیادی فیبر است که برای بدن بسیار مفید می‌باشد.

این آجیل به دلیل داشتن قند فراوان باعث فعالیت سلول‌ها شده و در مواقع خستگی با تولید انرژی در بدن به رفع خستگی کمک می‌کند.

صبحانه سالم

6. مویز

مویز که از خشک شدن انگور شاهانی تهیه می‌شود جایگاه ویژه‌ای در بین خانواده‌ها پیدا کرده است و به همراه مغزها برای افزایش انرژی در فصول سرد سال استفاده می‌شود.
خواص آن بسیار شبیه به کشمش است. اثر نیرو بخشی آن نسبت به میوه تازه خود بیشتر است.
مویز حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های A، E و B، اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ و کلسیم و فسفر و پتاسیم می‌باشد.

این خواص به تقویت عملکرد ذهن و فکر کمک می‌کند و باعث افزایش قدرت حافظه می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از آلزایمر در بزرگسالی مصرف آن را به شما توصیه می‌کنیم. مصرف مویز با گردو و بادام در بین مردم شایع است.

7. انواع آلو

آلو بخارا که نوعی آلو خشک شده است برای رشد کودکان مفید می‌باشد و به علت طعم ملس آن می‌توان در تهیه لواشک و ترشی‌های خوشمزه از آن استفاده کرد همچنین برای مربا و مارمالاد نیز استفاده می‌شود.
برای رفع چاقی کودکان پیشنهاد می‌کنیم انواع آلو را در رژیم غذایی آن‌ها قرار دهید.

این میوه خشک را می‌توان جایگزین تنقلات ناسالم کودکتان کنید. آلو خشک دارای  مواد مغذی مورد نیاز بدن بوده و با افزایش سیستم ایمنی بدن از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.
آلو خشک باعث رفع ضعف عمومی بدن، بیحالی و عدم تمرکز و مانع تخریب سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد می‌شود. آلو خشک یک ملین طبیعی است که علاوه بر رفع یبوست با رشد باکتری‌های مفید در روده به هضم غذا کمک می‌کند.

8. شکلات تلخ

شکلات تلخ می‌تواند به عنوان یک خوراکی سالم در زمان کاهش انرژی بدن برای دانش آموزان باشد.
مصرف شکلات تلخ به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها و محرک‌های طبیعی باعث افزایش تمرکز و ترشح اندورفین برای تقویت روحیه و برانگیختن نشاط در بدن می‌شود.
بنابراین شکلات تلخ یک میان وعده مناسب برای دانش آموزان مدرسه‌ای می‌باشد.

سخن آخر با توجه به موارد گفته شده می‌توان یک میان وعده عالی و سالم برای کودک دلبندتان تهیه کنید تا علاوه بر خوشمزه بودن به سلامتی و رشد آن‌ها کمک کند.
مواد غذایی صنعتی از جمله کیک‌ها، چیپس و پفک موجب آسیب به رشد و سلامتی آن‌ها خواهد شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *