درمان دیابت کودکان با طب سنتی

دیابت نوعی بیماری غدد است و به دو نوع 1 و 2 تقسیم‌بندی می‌شود. نوع 1 آن در کودکان شایع‌تر است و حاصل اختلالات ژنتیکی و خود ایمنی می‌باشد که از والدین به فرزند منتقل می‌شود. با حمله سیستم ایمنی به سلول‌های لوزالمعده و از بین رفتن آن‌ها دیگر این غده انسولین تولید نمی‌کند. به طور کلی اگر میزان گلوکز خون زیاده از حد معمول باشد و بدن نتواند از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کند، می‌تواند باعث ابتلا کودک به بیماری دیابت شود.
ما در این نوشته در مورد درمان دیابت کودکان با طب سنتی برای شما صحبت خواهیم کرد.

غده لوزالمعده که کارش تولید انسولین است، اگر نتواند کار خود را به درستی انجام دهد گلوکز در بدن جمع شده و باعث دیابت نوع 1 می‌شود.

دیابت نوع 2 که میزان ابتلا به آن بیشتر از نوع 1 می‌باشد به دیابت بزرگسالان نیز معروف است.
این نوع دیابت به دلیل چاقی، عدم تحرک و سبک زندگی رو به افزایش است و با اصلاح عادات زندگی و داشتن زندگی سالم قابل کنترل و پیشگیری است زیرا به دلیل رژیم غذایی ایجاد می‌شود.
علائم این بیماری ممکن است تا مدت‌ها خودش را نشان ندهد.
هر دو نوع دیابت در هر سنی می‌تواند شروع شود. دیابت نوع 1 از همان بدو تولد می‌تواند شروع شود اما معمولا در دوران کودکی در سنین 4 تا 7 سالگی و 10 تا 14 سالگی خود را نشان می‌دهد.

علائم دیابت نوع 1 در کودکان

ضعف و خستگی شدید، درد شکمی، شب ادراری، طولانی شدن بهبود زخم‌ها، عطش شدید، کاهش وزن، تپش قلب، کاهش دمای بدن، کاهش فشار خون، تاری دید و بدخلقی و … شروع این علائم سریع و ناگهانی است و باید به موقع درمان شود تا فرد به کمای دیابتی فرو نرود.
علائم دیابت نوع 2 نیز شبیه علائم نوع 1 آن می‌باشد با این تفاوت که علائم آن به آرامی نمایان می‌شوند.
برای تشخیص دیابت بهترین روش آزمایش خون و اندازه‌گیری سطح قند خون است.

درمان دیابت کودکان با طب سنتی

درمان با گیاهان دارویی معجزه می‌کند، برای کاهش قند خون داروهای گیاهی موثری نیز وجود دارد اما باید در مصرف آن مواظب بود که با داروهای شیمیایی تداخل پیدا نکند زیرا می‌تواند باعث کاهش شدید قند خون شود.
درمان دیابت کودکان با طب سنتی یک روش ایمنی و بدون خطر است، از مراکز معتبر خرید گیاهان دارویی ارگانیک می‌توانید انواع گیاهان دارویی مناسب برای درمان دیابت را خریداری کنید.

برگ درخت گردو

انواع دمنوش‌های گیاهی مفید برای دیابت کودکان

انواع دمنوش‌های گیاهی مفید برای دیابت کودکان عبارت است از:

  • دمنوش گیاه پونه کوهی
  • دمنوش آویشن
  • دمنوش گیاه گزنه
  • دمنوش بابونه
  • دمنوش نعنا
  • دمنوش گیاه مریم گلی
  • دمنوش برگ درخت گردو
  • دمنوش دارچین و …

دمنوش دیابت که از داروهای گیاهی مانند دارچین درجه یک، مریم گلی و میخک درجه یک تهیه می‌شود می‌توان جایگزین نوشیدنی‌های مضر مثل چایی و نوشابه گردد و علاوه بر خاصیت کاهش قند خون برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامتی مفید هستند.

بیماری قند

فعالیت ورزشی و دیابت

ورزش باعث مصرف بیشتر گلوکز برای تامین انرژی عضلات می‌شود، بنابراین انسولین تزریقی موثرتر استفاده می‌شود و باعث کاهش میزان تزریق خواهد شد.
فعالیت باعث می‌شود که کودک تناسب اندام داشته باشد و به بهبود کنترل دیابت کمک می‌کند.
برای تشویق کودک به فعالیت بهتر است والدین برای آخر هفته او برنامه پارک و … را برنامه‌ریزی کنند.

نوشیدنی‌های ضد دیابت

آب علاوه بر اینکه کم آبی بدن را برطرف می‌کند باعث دفع گلوکز اضافی از طریق ادرار خواهد شد. برای کمی طعم دار کردن آب و ایجاد اشتیاق کودک به مصرف آن بهتر است به آن برش لیموترش یا پرتقال و … یا شاخه‌ای از گیاهان معطر مانند نعنا، ریحان و … اضافه کنید.
چای سبز علاوه بر کمک به سلامت عمومی بدن، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.
آب سبزیجات مانند کرفس یا خیار را می‌توانید جایگزین آبمیوه‌های حاوی قند بالا کنید و برای بهبود طعم آن نیز از توت استفاده کنید.

شیر کم چرب یکی دیگر از نوشیدنی‌های ضد دیابت می‌باشد که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری است.
کامبوجا یا تخمیر چای سیاه و سبز نیز منبع عالی پروبیوتیک و نوشیدنی ضد دیابت می‌باشد.

پروبیوتیک‌ها باعث کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شوند. یکی دیگر از نوشیدنی‌های سرشار از پروبیوتیک دوغ کفیر می‌باشد.
انواع دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گفته شده به عنوان یک کمک درمان باید با رعایت اندازه و با مشورت پزشک مصرف شوند.

از عوارض دیابت در کودکان نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله تپش قلب، فشار خون بالا، تعریق، رنگ پریدگی، اضطراب و افسردگی، آسیب عصبی مثل بی‌حسی نوک انگشتان دست و پا، خواب آلودگی، سردرد، خشکی پوست، بیماری دهان و دندان و … .

این بیماری با سبک زندگی سالم قابل کنترل است و فرد می‌تواند زندگی طبیعی داشته باشد اما درمان قطعی ندارد. یکی از راه‌های کنترل دیابت تزریق روزانه انسولین می‌باشد.

تغذیه سالم

به طور کلی برای کنترل این بیماری رژیم غذایی مناسب نقش بسیار مهمی دارد. باید حداقل ۶ وعده غذایی برای آن‌ها در نظر داشت.
کربوهیدرات‌های شکر که در غذاهای شیرین و کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای که در سیب زمینی، نان و حبوبات وجود دارند از مهمترین شاخص‌ها بر ایجاد تعادل رژیم غذایی در این بیماران هستند.

علاوه بر کربوهیدرات‌ها مواد مغذی دیگر مثل میوه‌ها و سبزیجات (سیب، موز، هویج و …)، غلات کامل مثل برنج، ذرت، گندم و … باید در وعده‌های غذایی این افراد باشد.

همچنین منابع پروتئین مثل آجیل و بادام – ماهی و مرغ – لبنیات باید به مقدار کافی مصرف کنند. آجیل‌ها و دانه‌ها، روغن زیتون و سایر مواد دارای چربی‌ها سالم را افراد دیابتی می‌توانند استفاده کنند.

بنابراین برای پیشگیری این بیماری باید کودک خود را به داشتن رژیم غذایی سالم و تعادل در غذاها و کاهش مصرف قندهای تصفیه شده ترغیب کنید و به جای آن‌ها به خوردن مواد غذایی پروتئین دار و دارای چربی سالم عادت دهید.

ورزش و تحرک که در ازای کاهش زمان تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای امکان‌پذیر است باعث کنترل وزن شده و برای پیشگیری از دیابت کمک می‌کند.

آجیل‌ها حاوی ویتامین‌ها، چربی سالم و املاح معدنی بسیاری هستند که برای سلامت بدن از جمله پیشگیری از دیابت مفید هستند. آجیل‌های مفید برای دیابت:

  • بادام
  • گردو
  • بادام زمینی
  • فندق
  • پسته
  • تخمه آفتابگردان
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *