خواص کف دریا

کف دریا از بافت‌های آهکی ماهی مرکب گرفته می‌شود. ماهی مرکب یکی از آبزیانی است که در بسیاری از دریاها و خلیج‌ها پیدا می‌شود.
نام
دیگر آن خساک و همچنین سرپاور می‌باشد، ماهی بی‌مهره بوده و به دلیل مرکب سیاه رنگی که در زمان خطر از خود تولید می‌کند ماهی مرکب خوانده می‌شود.

غضروف بدن این ماهی‌ها تنها قسمتی از بدنشان است که بعد از مرگ در آب تجزیه نشده و توسط دیگر ماهیان نیز خورده نمی‌شود و بخاطر سبکی روی سطح آب شناور می‌شوند.
پزشکان طب سنتی این غضروف را که به دلیل سبکی و سفیدی آن روی آب شناور می‌شوند و به دلیل شباهت آن با کف، آن را به عنوان کف دریا می‌شناسند. این ماده دارای خواص بیشماری می‌باشد که در ادامه به شما گفته می‌شود.

انواع کف دریا

کف دریا به دو گونه حالت پودری و حالت سنگی در بازار موجود است.حالت پودری برای استفاده انسان از آن به عنوان ماسک صورت و سفید کننده دندان و … حالت سنگی برای تغذیه پرندگان داخل قفس از جمله: قناری و مرغ عشق و مرغ مینا… استفاده می‌شود.

کف دریا

خواص کف دریا

در گذشته بومیان سواحل و دریانوردان کف دریا را جمع کرده و پس از خشک کردن آن از پودرش برای درمان زخم‌ها و ضدعفونی کردن جای سوختگی و زخم استفاده می‌کردند.
کف دریا علاوه بر خاصیت درمانی دارای مقادیر زیادی کلسیم و دیگر مواد معدنی می‌باشد.
بعضی از این خواص در آزمایشگاه‌ها نیز اثبات شده و در تولید داروهای صنعتی به کار می‌رود.
در زیر تعدادی از خواص کف دریا آورده شده است که عبارت است از:

  1. سفیدی و قوام بخشی دندان‌ها
  2. تولید ماسک صورت
  3. خاصیت لاغری
  4. خواص غذایی
  5. درمان تراخم چشم و جوش‌های صورت
  6. از بین بردن جای جوش

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سفیدی و قوام بخشی دندان‌ها

دندان‌های انسان از جنس کلسیم بوده و می‌توان از کف دریا برای سفید کردن و قوام بخشی آن‌ها استفاده کرد.
از مخلوط کف دریا سابیده شده و نمک دریا به عنوان یک خمیردندان طبیعی استفاده می‌شود. اگر کف دریا به طور مساوی با زغال پودر شده چوب مخلوط شود خاصیت سفید کنندگی خواهد داشت و باید به صورت روزانه روی دندان‌ها مالیده شده و سپس شستشو داده شود.
از مراکز خرید گیاهان دارویی می‌توانید کف دریا را تهیه کنید و برای سفیدی دندان از آن استفاده کنید.

2. تولید ماسک صورت

از دیگر خواص کف دریا استفاده از آن به صورت یک ماسک طبیعی برای صورت و دیگر اعضای بدن است.

کف دریا به دلیل کلسیم و مواد معدنی فراوان برای رفع لک‌های پوستی و سفید و لطیف شدن آن مفید است.
همچنین خاصیت ضدعفونی‌ کنندگی آن باعث شده که تمامی باکتری‌های روی پوست از بین رفته و پوست پاکیزه شود. بنابراین استفاده از کف دریا به عنوان ماسک صورت مورد استقبال قرار گرفته است.
برای تهیه ماسک صورت با کف دریا باید آن را به خوبی بسابید و آن را به میزان مساوی با پودر سابیده شده و الک شده گل انار فارسی مخلوط کرده و هم بزنید تا یک دست شود و برای هربار استفاده میزان مورد نیاز را با ماست مخلوط کنید، به گونه‌ای که خیلی سفت یا شل نباشد، حال ماسک را هر ناحیه‌ای که می‌خواهید بمالید و بعد از گذشت حدود نیم ساعت پوست خود را پاک کرده و بشویید.

برای درمان کک و مک ژنتیکی از کف دریا و آب لیموترش تازه برای تهیه ماسک استفاده می‌شود.
این ماسک را حداقل باید دو تا سه ماه استفاده کنند.
برای از بین بردن جوش و شفاف و روشن شدن صورت باید از ماسک اسطوخودوس استفاده کرد. ممکن است در زمان خیلی کوتاه اثر آن را ببینید.

برای تهیه این ماسک 2 قاشق غذاخوری کف دریا سابیده شده به همراه روغن اسطوخودوس و آب لیموترش تازه هر کدام 1 قاشق غذاخوری استفاده می‌شود.
بعد از گذشت 15 دقیقه از خشک شدن ماسک روی صورت آن را با آب سرد بشویید.

ماهی مرکب

3. خاصیت لاغری

درمان چاقی‌های شکمی از خواص دیگر کف دریا می‌باشد که در گذشته استفاده می‌شده است.
برای درمان چاقی شکمی باید پودر کف دریا را با سرکه مخلوط نمود و روی ناحیه شکم به صورت دایره‌وار مالش داد. از این مخلوط می‌توانید روزانه یا هر دو روز یکبار استفاده کنید.

4. خواص غذایی

برای پرندگان به دلیل مواد معدنی و کلسیم مفید می‌تواند مفید باشد. بنابراین از کف دریا غذاهای کلسیم دار برای پرندگان داخل قفس تولید می‌شود.
پرندگان در دوره تخم‌گذاری به کلسیم بیشتری نیاز دارند و این ماده می‌تواند برای آن‌ها بسیار مفید باشد.
کف دریا علاوه بر تامین کلسیم مورد نیاز پرنده سبب ساییدگی نوک آن می‌شود و از رشد اضافه نوک جلوگیری می‌کند همچنین هضم غذای خورده شده را آسان می‌کند.

کف دریا

5. درمان تراخم چشم و جوش‌های صورت

تراخم که بیماری چشمی است می‌تواند باعث عفونت روی پلک شود.
این بیماری واگیردار بوده و امکان انتقال از شخصی به شخص دیگر را دارد. برای درمان این بیماری با کف دریا بهتر است از پزشک مشورت بگیرید و خودتان کاری انجام ندهید.

برای درمان تراخم چشم از خاصیت ضدعفونی‌ کنندگی کف دریا، باید پوسته رویی یک غضروف ماهی مرکب را تراشیده به گونه‌ای که شبیه یک مغز بادام سه تا پنج سانتی متری باشد.
این دانه را روی جوش‌های تراخم پلک فرد با فشار می‌مالند. جوش‌ها سرباز کرده و با جاری شدن خون آن‌ها، باکتری‌های تراخم کشته شده و بعد از چندین بار استفاده از این روش، به کلی برطرف می‌شوند.

6. از بین بردن جای جوش

تعدادی از ماسک‌هایی که می‌توانید برای از بین بردن جای جوش با کف دریا تهیه کنید شامل:

  • ماسک کف دریا با شیر
  • ماسک کف دریا با آب لیمو
  • ماسک کف دریا با زردچوبه
  • ماسک کف دریا با گل رز
  • ماسک کف دریا با سرکه سیب
  • ماسک کف دریا با سفیدآب
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *