زردچوبه

زردچوبه یک گیاه علفی است از خانواده زنجبیل که در آسیا و آمریکای مرکزی رشد می‌کند اما در ایران به فور یافت می‌شود. این گیاه گرمسیری دارای طبع گرم و خشک است و خواص زیادی برای سلامتی انسان دارد. زردچوبه به عنوان پرمصرف‌ترین ادویه دنیا شناخته شده است.
کاربرد انواع ادویه‌ها برای طبخ غذا با هم فرق دارد، پودر ریشه زرد رنگ آن به عنوان ادویه طلائی در اکثر غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. پودر زردچوبه به دلیل رنگی که دارد در بعضی از مناطق به عنوان رنگ استفاده می‌شود.
برای بهره‌مند شدن از خواص زردچوبه از آن به شکل‌های مختلفی از جمله پودر، عصاره، کپسول، چای و حتی صابون زردچوبه استفاده می‌شود.

کورکومین که ماده فعال اصلی زردچوبه است باعث خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد اکسیدانی این گیاه شده است.
برای کمک به جذب کورکومین در خون همراه آن فلفل سیاه استفاده کنید. بنابراین کپسول‌های زردچوبه که دارای پیپرین هستند بهترین مدل کپسول زردچوبه محسوب می‌شوند.
از زردچوبه برای حفظ سلامتی خود استفاده کنید زیرا این گیاه باعث کمک به بهبود عملکرد گوارش، کاهش التهابات مفصلی، تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت مغز و قلب می‌شود.

خواص زردچوبه

مهم‌ترین خواص زردچوبه عبارت است از:

  1. خاصیت ضد التهاب
  2. خاصیت آنتی اکسیدانی
  3. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  4. کاهش خطر بیماری‌های ذهنی
  5. کاهش التهابات پوست
  6. کاهش التهاب مفصل
  7. درمان سرماخوردگی و سرفه
  8. درمان زخم

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. خاصیت ضد التهاب

التهاب مزمن یک مشکل جدی است و با حمله به بافت‌های خود بدن نقشی عظیمی در انواع بیماری‌ها مثل سرطان، آلزایمر و … ایفا می‌کند.
بنابراین کورکومین موجود در زردچوبه به عنوان یک ماده فعال، می‌تواند با التهاب مزمن در سطح مولکولی مبارزه کند و باعث پیشگیری و درمان این بیماری‌ها شود.

خواص زردچوبه

 

2. خاصیت آنتی اکسیدانی

کورکومین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی باعث فعال شدن آنتی اکسیدان‌های خود بدن نیز می‌شود و فعالیت رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی می‌کند. رادیکال‌های آزاد از جمله دلایل پیری و برخی بیماری‌ها می‌باشد.
در طرز تهیه گداخته هم از زردچوبه استفاده می‌شود.

3. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

زردچوبه درجه یک علاوه بر خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی خود با بهبود عملکرد لایه درون رگی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید است.
بهبود عملکرد لایه درون رگی باعث افزایش توانایی کنترل فشار خون و انعقاد خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود.
همچنین زردچوبه با تنظیم چربی خون از طریق کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب به کنترل فشار خون و جلوگیری از گرفتگی رگ‌های خونی کمک می‌کند.

4. کاهش خطر بیماری‌های ذهنی

زردچوبه می‌تواند فاکتور نورون‌ زایی مشتق شده از مغز را افزایش دهد.

این فاکتور شبکه عصبی در مغز را رشد و گسترش می‌دهد و از بیماری‌هایی مثل آلزایمر و افسردگی جلوگیری می‌کند.
کورکومین زردچوبه با افزایش نوروتروفیک مغز باعث به تعویق انداختن بیماری‌های ناشی از افزایش سن و تقویت حافظه می‌شود.

ماسک زردچوبه

5. کاهش التهابات پوست

با خرید ادویه زردچوبه می‌توانید التهابات پوستی خود را کاهش دهید. زردچوبه با داشتن خاصیت ضد التهابی برای کاهش التهابات پوست مثل جوش و آکنه و همچنین تسکین قرمزی و تورم پوست مفید می‌باشد.
خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی آن می‌تواند برای درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی پوست موثر باشد.

برای مراقبت از پوست به روش‌های سنتی بهترین ادویه زردچوبه است، خاصیت آنتی اکسیدانی آن در کاهش لکه‌های پوستی و علائم پیری موثر است و ماسک‌ها و صابون‌های زردچوبه باعث رفع تیرگی‌ها و روشن کردن پوست و تنظیم چربی پوست خواهد شد.
این گیاه با از بین بردن چربی اضافی پوست مانند یک لایه بردار عمل می‌کند.
ماسک مناسب پوست چرب از ترکیب پودر زردچوبه با آرد گندم و ماست و چند قطره آب لیمو تهیه می‌شود که باید 15 دقیقه روی پوست بماند و بعد شسته شود.

ماسک مناسب روشن شدن پوست از ترکیب پودر زردچوبه و عسل با آرد گندم تهیه می‌شود که می‌توانید به آن روغن بادام یا روغن زیتون نیز برای کاهش خشکی پوست اضافه کنید.

ماسک مناسب رفع چین و چروک روی پیشانی و خط خنده از ترکیب زردچوبه با آرد برنج و شیر تهیه می‌شود و باید ماسک به مدت نیم ساعت روی صورت بماند و سپس پوست خود را بشورید.

زردچوبه

6. کاهش التهاب مفصل

بیماری‌های روماتیسم مفصلی و آرتروز به دلیل التهاب مفصل یا آرتریت ایجاد می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده زردچوبه به دلیل خاصیت ضد التهابی ناشی از کورکومین موجود در آن به بهبود علائم این بیماری‌ها کمک کرده است.

7. درمان سرماخوردگی و سرفه

با جوشانده یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه در یک لیوان شیر به همراه یک قاشق مرباخوری عسل و هل می‌توان یک معجون تهیه کرد که برای سلامت بدن مفید است.
این معجون با حمله به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی باعث بهبود سریع سرماخوردگی و سرفه می‌شود برای سیستم تنفسی مناسب بوده، تقویت کننده گردش خون و تصفیه کننده خون است.

شیر زردچوبه چربی غذاها را تجزیه کرده و به لاغری کمک می‌کند، به بهبود گرفتگی‌های دوران قاعدگی کمک کرده و باعث خواب آرام می‌شود.

8. درمان زخم

زردچوبه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی می‌تواند زخم را با کاهش التهاب آن بهبود دهد و با تولید کلاژن و تاثیر آن روی بافت پوست به جوش خوردن آن کمک کند.

مضرات مصرف زردچوبه

مصرف بیش از حد زردچوبه ممکن است باعث معایبی در بدن شود. مانند حالت تهوع شدید، خونریزی، سردردهای شدید، سنگ کلیه، افزایش قند خون و دیابت و … افرادی که به سنگ کلیه، مشکلات گوارشی و فشارخون مبتلا هستند باید در مصرف زردچوبه محتاط باشند و با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف بیش از حد زردچوبه در افرادی که دچار بیماری‌های کبدی هستند می‌تواند به دلیل وجود مواد فعال در آن بر فعالیت آنزیم‌های کبدی تاثیر داشته و باعث علائمی مثل شکم درد، تهوع یا استفراغ شود که در اینصورت باید مصرف آن را قطع کرد و به پزشک مراجعه کنید.

مصرف بیش از حد محصولات حاوی زردچوبه برای مو ممکن است عوارضی همچون خشکی موها، خارش شدید، تحریک یا تورم پوست سر را به دنبال داشته باشد.
زردچوبه با داروهای ضد انعقاد، داروهای کاهنده فشار خون و برخی داروهای ضدافسردگی و … ممکن است تداخل داشته باشد و برای جلوگیری از تاثیرات ناخوشایند آن در افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنند بایستی با پزشک خود مشورت کنند و برای استفاده از خواص زردچوبه هرگز زردچوبه را با داروهای خود ترکیب نکنند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *